تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی

     

 مهاجرت به اروپا,اقامت اروپا,تحصیل در اروپاآیا شما علاقمند تحصیل رایگان در اروپا هستید و در انتخاب کشور مناسب مردد شده‌اید؟ پس با ما همراه باشید، ما با قرار دادن اطلاعات مورد نیاز شما را کمک می‌کنیم تا به این مقصد نزدیک‌تر شوید. در حال حاضر تعداد اندکی از کشورها تحصیل رایگان یا تقریبا رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند. اهم این کشورها عبارتند از فنلاند، نروژ، فرانسه، آلمان و اتریش. ما برآنیم تا با مقایسه جامع مابین این کشورها شما را از مزیت تحصیل رایگان در اروپا بهرمند سازیم.

 

نروژ و فنلاند

هر دو جز کشورهای حوزهٔ اسکاندیناوی هستند و از لحاظ رایگان بودن تحصیل و سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی و بالا بودن درآمد در شرایط مشابه قرار دارند. تفاوت‌های ظریفی مابین این دو کشور وجود دارد و هریک  از این‌ها فی‌نفسه می‌تواند برای مهاجرت به این دو کشور نقطهٔ ضعف محسوب شود. به عنوان مثال هزینه‌های زندگی در نروژ ( نسبت به بهای متوسط زندگی در داخل اروپا) بسیار بالاست و اسلو پایتخت این کشور، گران‌ترین شهر دنیا در سال ۲۰۱۳ میلادی شناخته شد. تحصیل در  در نروژ در مقطع لیسانس ودر فنلاند به زبان بومی این کشورهاست و از مقطع فوق لیسانس است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای فرد مهاجر وجود دارد. هم‌چنین دانشگاه‌های نروژ سالی یک‌بار پذیرش می‌گیرند و متقاضیان تحصیل و مهاجرت به نروژ فقط می‌توانند در این بازهٔ زمانی اقدام نمایند. اگر فرد متأهل باشد و قصد تحصیل رایگان در نروژ را داشته باشد در ابتدای امر نمی‌تواند همسر وفرزند خود را به عنوان همراه وارد این کشور نماید. فرد در صورتی می‌تواند تقاضای الحاق همسر و فرزند خود را از دولت نروژ درخواست نماید که با ارائه مدارکی تمکن مالی لازم را در یک سال قبل اثبات نماید. هم‌چنین سال آینده هم از تمکن مالی لازم برخوردار خواهد بود.

در فنلاند نیز، حق تحصیل رایگان وجود دارد اما فرد برای ورود به برخی رشته‌ها در مقطع تحصیلی مدنظر خود می‌بایست در آزمون ورودی که در دانشگاه برگزار می‌گردد شرکت نماید و در صورت قبولی در آزمون، دانشگاه برای متقاضی تحصیل در فنلاند، پذیرش رسمی می‌فرستد. هم‌چنین ادامهٔ تحصیل در برخی رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان غیراروپایی مشمول پرداخت شهریه است. اخذ ویزای همراه در فنلاند کاملاً بستگی به نظر آفیسر ویزا دارد.

آب و هوای سرد و برخورداری از نور آفتاب فقط برای ساعات اندکی در روز می‌تواند چالش دیگری برای مهاجرت به فنلاند می باشد. در مناطق شمالی نروژ معمولاً شش ماه شب است و شش ماه روز و ۹ ماه از سال، بارش مداوم برف و باران است. اثبات شده‌است که همین عوامل جوی، تأثیر منفی بر خلق و خو می‌گذارد و یکی از عوامل تشدید دلتنگی، ضعف اعصاب، حس غم و افسردگی است.

فرانسه

تحصیل در کشور فرانسه رایگان است و اگر فرد متأهل است، ویزای همراه به او تعلق می‌گیرد و هم‌زمان می‌تواند همراه همسر و فرزند خود به این کشور مهاجرت نماید. هزینهٔ زندگی در فرانسه با نروژ و فنلاند چندان متفاوت نیست اما تحصیل فرانسه با چند اشکال محوری روبه‌رو است. از جمله این‌که تحصیل در فرانسه فقط به زبان فرانسوی امکان پذیر است و دانشجو می‌باست در ابتدا مدارک زبان فرانسوی مورد نیاز را اخذ نماید و سپس برای پذیرش دانشگاه اقدام نماید. فرد هر چند سال هم که در این کشور درس بخواند، از حق اقامت و کار در این کشور برخوردار نمی‌گردد.

آلمان و اتریش

مهاجرت به آلمان,تحصیل در اتریش,تحصیل در آلمانآلمان کشوری پیشرفته  است با سطح رفاه و نظم بالا که قلب اقتصادی اروپا را در دست دارد. تحصیل درآلمان رایگان است اما در بعضی از ایالت‌های آن به دستور دادگاه اساسی آلمان هزینه‌ای قریب به ۶۷۰ یورو از دانشجویان غیراروپایی دریافت می‌شود. تحصیل در آلمان نسبت به نروژ، فنلاند و فرانسه مزیت‌های فراوانی دارد. از جمله این‌که دانشگاه‌های انگلیسی زبان در آلمان وجود دارد و فرد می‌تواند با مدرک انگلیسی از دانشگاه‌های آن فارغ‌التحصیل شود. از نکات مثبت این کشور می‌توان به آب و هوای بهتر و رنکینگ دانشگاه‌های بالاتر و این که هزینهٔ زندگی در آلمان کم‌ترمی باشد نسبت به کشورهای مذکور اشاره نمود. شرایط پیدا کردن کار در آلمان فراهم‌تر است چه این‌که می‌تواند یک سال بعد از تحصیل‌اش در این کشور بماند و به دنبال یافتن کار باشد. هم‌چنین فردی که در آلمان تحصیل می‌کند و زبان آلمانی را فرا می‌گیرد،  برای کار یا ادامه تحصیل انتخاب‌های بیشتری دارد وبه پنج یا شش کشور آلمانی زبان می‌تواند مهاجرت نماید در حالی‌که یادگیری زبان‌های نروژی، فنلادی و فرانسوی کارایی چندانی ندارد و نهایت در یک یا دو کشور کاربرد خود را نشان می‌دهد.

 یکی از بزرگ‌ترین معایب کشور آلمان این است که دانشجو می‌بایست گواهی تمکن مالی را خود را به همراه مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش به دانشگاه ارسال نماید. با وجود تحریم‌های بین‌المللی، واریز پول به حساب بانکی فرد در آلمان جهت نشان دادن تمکن مالی کار بسیار سختی است.  مبلغ مورد نظر در حساب فرد بلوکه می‌شود و فرد فقط می‌تواند ماهیانه تا سقف ۶۷۰ یورو از آن برداشت نماید. در کشورهای حوزهٔ اسکاندیناوی قانون مسدود کردن پول در حساب فرد وجود ندارد.

اتریش، کشور همسایه آلمان تمام شرایط این کشور را در خود جای داده‌است چه بسا با مقایسه زیر در می‌یابیم که شرایط بهتری را حتی  نسبت به آلمان داراست. تحصیل در اتریش تقریباً رایگان است به این معنا که هزینه تحصیل فرد تقریباً پنج تا شش میلیون درسال است. این کشور از لحاظ امنیت و سطح رفاه اجتماعی در مقام ۱۸ دنیا قرار دارد. زبان هر دو کشور آلمانی است. منتهی فردی که متقاضی تحصیل در آلمان است باید قبل از ورود به این کشور مدرک زبان آلمانی خود را کامل نماید در حالیکه در اتریش فرد جهت اخذ پذیرش نیازی به داشتن مدرک زبان ندارد. این امر نکته مثبت و وجه ممیزهٔ اصلی کشور اتریش نسبت به آلمان است. فرد می‌تواند به جای یادگیری زبان آلمانی در ایران و در یک فضای غیرآلمانی ‌زبان، در خاک اتریش مدرک زبان آلمانی‌اش را ظرف دو سال کامل نماید. امکان تحصیل دراتریش در رشته‌های انگلیسی زبان هم  برای فرد وجود دارد. در کشور آلمان باید فرد متقاضی مدرک زبان آیلتس اش را پیشاپیش ارائه دهد اما برای مهاجرت به اتریش و تحصیل در این کشور نیازی به این امر نیست و امکان یادگیری زبان انگلیسی در محیط را دارد.

از منظر هزینه‌ زندگی در اتریش و آب و هوا مابین اتریش و آلمانی تفاوتی نیست لازم به ذکر است برخوردهای نژادپرستانه و ناسیونالیستی در آلمان نسبت به وین محسوس‌تر است و تعدادی از دانشجویان اظهار داشته‌اند که در آلمان رفتارهای دلسردکننده بیشتری را شاهد بوده‌اند (البته این نظر کسانی است که ما از آن‌ها نظرسنجی کرده‌ایم). برای مهاجرت به اتریش فرد بایست جهت ارائه تمکن مالی خود را سه ماه قبل از سفارت در حساب شخصی خود در ایران مبلغ مورد نیاز را بگذارد. هم‌چنین بعد از اتمام تحصبل فرد تا یک سال مهلت دارد کار پیدا نموده و اقامت خود را ازین طریق دائم نماید.

با مقایسه دو کشور آلمان و اتریش درمی‌یابیم که با توجه به عدم نیاز به مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، عدم نیاز به افتتاح حساب در خاک اتریش جهت نشان دادن تمکن مالی، شروع ترم تحصیلی دو بار در سال، امکان اخذ پذیرش راحت‌تر و شانس ویزای بالاتر، اتریش از شرایط مناسب‌تری نسبت به آلمان و خصوصاً سایر کشورهایی که تحصیل در آن‌ها رایگان است، برخوردار است.

شایان توجه است اگر واقعاً قصد مهاجرت و برخورداری از مزیت تحصیل رایگان در دانشگاه‌های اروپا را  دارید هر چه سریع‌تر اقدام نمایید چراکه با ورود قوانین جدید امکان شهریه دار شدن دانشگاه‌های رایگان برای دانشجویان غیراروپایی بالاست. نمونه بارز این امر تحصیل سوئد بود که تا ۲۰۱۱ به صورت رایگان اقدام به اخذ پذیرش می‌نمود اما با ورود قوانین جدید هم‌اکنون تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان غیر اروپایی مشمول پرداخت شهریه بسیار بالایی است.
دیدگاه‌ها 

تحصیل در اروپا و کمک هزینه های تحصیلی

     

مهاجرت به اروپا,اقامت اروپا,تحصیل در اروپامهاجرت به اروپا و تحصیل در اروپا و دانشگاه های آن, با توجه با سابقه علمی و امکانات این دانشگاه ها مطمئنا می تواند آینده هر فردی را از لحاظ شغلی و مالی تامین کند.بورسیه های تحصیلی این دانشگاه ها علاوه بر موارد گفته شده به دلیل اعتبار و وجه تمایزشان مطمئنا رویای هر دانشجو و شیفته علمی می باشد.تحصیل در اروپا از جایگاه بالایی برخوردار است و جزو اولویت های اصلی و مهم زندگی به حساب می آید.این اهمیت به تحصیل و تلاش برای بالا بردن کیفیت سیستم آموزش و استفاده از اساتید و ابزار های مدرن باعث شده است تا سهم قاره سبز در میان رده بندی برترین دانشگاه های جهان ( QS World University Rankings ) در سال 2015-2016 چهارده دانشگاه در بین 50 دانشگاه برتر دنیا باشد.

هزینه های تحصیل در اروپا پایین می باشد.کشور های اروپایی سرمایه گذاری های بسیاری در سیستم آموزش عالی خود به جهت پایین آوردن هزینه های یک دانشجو در طول دوره تحصیل کرده اند.البته این کشور ها در کنار کم کردن هزینه های تحصیل توانسته اند استانداردهای کیفیت را هم در سطح بالایی حفظ کنند.البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که هر کشور سیاست های خاص خود را در زمینه هزینه دارد و امکان دارد این سرمایه گذاری ها و یا هزینه های دانشجویان در هرکدام از کشور ها متفاوت باشد و در برخی از کشورها تحصیل به صورت رایگان می باشد.اما در هر صورت تحصیل در اروپا نسبت به کشور های دیگر دنیا هزینه کمتری دارد.شما می توانید جزییات هزینه ها را در مقاله هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی دنبال کنید.در این مقاله هزینه ها به تفکیک هر کشور نوشته شده است.

هزینه زندگی در اروپا (به عنوان مثال محل اقامت ، غذا و نوشیدنی ، حمل و نقل و غیره) در سراسر اروپا متفاوت است.شما می توانید اطلاعات دقیق در مورد هزینه های زندگی هر کشور را در مقاله هزینه زندگی در اروپا مطالعه کنید.

کار در کنار تحصیل در اروپا

کار در اروپا برای دانشجویان نیز وجود دارد اما با شرایط خاص قاره سبز.بسیاری از دانشجویان با انجام کارهای پاره وقت و یا کار کردن در دوره تعطیلات دانشگاهی مقداری از هزینه های خود را پوشش می دهند.اگر شما به دنبال ویزای تحصیلی در اروپا هستیدباید این موضوع را در نظر داشته باشید که اکثر کشور های اروپاییاجازه کار به دانشجویان به صورت پاره وقت می دهند.بعضی دیگر از کشور های اروپایی بر میزان ساعات کار دانشجویان محدودیت هایی را اعمال می کنند.این محدودیت ها به این معنا می باشد که دانشجو بیش از زمان تعیین شده اجازه کار ندارد.شما می توانید با چک وب سایت های مهاجرت کشور های مختلف اروپا اطلاعات بیشتر در این زمینه کسب کنید.همچنین می توانید با چک کردن سایت اداره مهاجرت اروپا اطلاعات لازم برای هر کشور را بدست آورید.

 تحصیل در اروپا و کمک هزینه های تحصیلی

 کمک هزینه ها و حمایت های مالی از دانشجویان یکی از برتری های دانشگاه های اروپا  می باشد.کمک هزینه های تحصیلی و و کمک های مالی در کشور های سراسر اروپا برای تمام دانشجویان مهاجر و بین المللی که قصد تحصیل در اروپا را داند وجود دارد .این طرح حمایتی می تواند بخشی از شهریه دانشگاه را شامل شود و یا می تواند علاوه بر پوشش بخشی از شهریه, قسمتی از هزینه های روزانه زندگی در اروپا برای دانشجو را شامل شود.هزینه های مانند : مسکن, خوراک, رفت و آمد و ...

مهاجرت به اروپا,اقامت اروپا,تحصیل در اروپا

اتحادیه اروپا بودجه ای را تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته است.این بودجه شامل کمک هزینه برای بورسیه تحصیلی اراسموس موندوس برای سطح کارشناسی ارشد و دکترا و یا حتی سطوح بالاتر می شود.کمک هزینه تحصیلی اراسموس که به صورت وام می باشد برای دانشجویان در سطح کارشناسی ارشد برای دوره یک ساله 12000 یورو میباشد.این کمک هزینه همچنین برای مدت دوسال در سطح کارشناسی ارشد مبلغ 18000 هزار یورو را به دانشجو کمک می کند.شما باید دوره مقطع کارشناسی ارشد را در کشوری به غیر از محل اقامت خود بگذرانید.این موضوع به این معنی است که محل دریافت مدرک کارشناسی ارشد و مقطع کارشنتاس باید متفاوت باشد.یعنی در دو کشور متفاوت باشد.شما می توانید درخواستتان برای این مقاطع تحصیلی در سایت های  MicroBank و Banque Populaire انجام دهید.

کمک هزینه برای مطالع و تحقیق

از طریق طرح اراسموس پلاس دانشجویان بین المللی می توانند در یکی از 33 کشوری که طرح این بورسیه را ارائه می دهند, به مدت 3 تا 12 ماه تحت عنوان مطالعه و تحقیق فعالیت کنند.به عنوان بخشی از طرح, دانشجویان همچنین می توانند واجد شرایط دریافت کمک هزینه های مالی برای هزینه زندگی در اروپا و یا هزینه های مسافرت و جا به جایی بشوند.پرتال بورس تحصیلی اروپا به عنوان یک پایگاه داده با بیش از 1000 طرح برای بورسیه دانشجویان بین المللی و یا اروپایی در دسترس است.شما می توانی با وارد شدن به پرتال بورسیه تحصیلی و سطح تحصیلی مورد نیازتان و انتخاب کشورتان و کشور مد نظرتان برای ادامه تحصیل در اروپا می توانید تمامی بورسیه های تحصیلی که با شرایط شما همخوانی داشته باشد را مطالعه و پیگیری کنید.

منبع : ترجمه شده از مقاله بورسیه های تحصیلی و هزینه ها

تحصیل در اروپا و آشنایی با بورسیه های تحصیلی رایگان

     

مهاجرت به اروپا,اقامت اروپا,تحصیل در اروپاتحصیل در اروپا به عنوان قاره ای که به یکی از بهترین مراکز آموزش عالی مشهور است آینده روشنی را برای شما رقم خواهد زد.هر ساله رده بندی بین المللی دانشگاه های جهان انجام می شود که قاره اروپا در این رده بندی سهم خوبی دارد و در میان 100 دانشگاه برتر رتبه های قابل توجه ای دارد.اروپا در قرن گذشته تاثیرات بسیاری در دنیای علم و تکنولوژی داشته است.گذشته و میراث علمی در کشور های اروپایی به عنوان یک پشتوانه قوی در کنار موسسات آموزش عالی و دانشگاه های مدرن و بین المللی باعث شده تا کشور های اروپایی امروزه از پیشتازان دنیای علم و صنعت باشند.سطح بالای علمی و نظام آموزشی پیشرفته و منظم باعث شده تا هر ساله بر تعداد افرادی که برای رسیدن به رویای خود به قصد تحصیل در اروپا وارد کشور های این قاره می شوند افزوده شود.

حضور نخبگان از سراسر دنیا در دانشگاه های مجهز اروپا باعث شده تا بستر مناسبی برای پیشرفت روز افزون علم و دانش به وجود بیاید.مسئولان آموزشی در کشور های اروپایی به دنبال تسهیل حضور نخبگان از سراسر دنیا در دانشگاه های خود برنامه ها و قوانینی را هر ساله ارائه می دهند.این برنامه ها به منظور تسهیل حضور و تشویق دانشجویان برای تحصیل در در اروپا, قوانین راحت تر و راه های حمایتی بیشتری مانند بورسیه های تحصیلی و حمایت های مالی را ارائه میدهند.یکی از این برنامه های بورسیه تحصیلی که از قضا در میان معتبر ترین برنامه های بورسیه در اروپا در سطح مقاطع عالی تحصیلی است اراسموس موندس نام دارد.این بورسیه در ده سال گذشته توانسته شانس های فوق العاده ای در زمینه های علمی, مالی و شغلی برای متقاضیان تحصیل در اروپا فراهم کند.در ادامه این مقاله قصد بر این است تا به معرفی این برنامه بورسیه تحصیلی پرداخته شود.این برنامه که در سال های گذشته مورد استقبال تعداد بسیاری از متقاضیان تحصیل در اروپا و یا افرادی که به دنبال دریافت کمک هزینه های تحصیلی برای تحقیق و پژوهش در موسسات آموزش عالی اروپا هستند بسیار مناسب به نظر می آید.

برای افرادی که به دنبال تحصیل و زندگی در اروپا هستند,یکی از موارد تاثیر گذار هزینه تحصیل در اروپا و هزینه های روزانه می باشد.خیلی از این دانشجویان که به دنبال ساخت یک آینده بهتر با ورود به دانشگاه ها هستند نمی توانند از پس هزینه های تقریبا زیاد زندگی و تحصیل در اروپا بر بیایند.بنا بر آمار های اعلام شده و تجربه های فردی دانشجویان پوشش این هزینه ها برای اکثر این مشتاقان علم و پیشرفت ممکن نیست مخصوصا برای افرادی که از کشور های جهان جهان سوم و یا در حال توسعه وارد این قاره می شوند.بنا بر آمارها و گفته های دانشجویان هزینه اجاره یک آپارتمان 30 متری در کشور سوئد نزدیک به 3 میلیون تومان می باشد.البته این هزینه ها در کشور های مختلف متفاوت است.به عنوان مثال این هزینه ها در کشوری مانند نروژ دو برابر سوئد است و یا در کشورهای دیگری مانند ایتالیا, فرانسه, اسپانیا و غیره.علاوه بر هزینه مسکن شما باید هزینه پوشاک, خوراک, حمل و نقل و ... را به آن اضافه کنید.این هزینه ها تنها به عنوان هزینه زندگی در اروپا به صورت روزانه می باشد و شما باید تمام هزینه های تحصیل و دانشگاه را هم در نظر داشته باشید.به همین دلیل است که هرساله بر تعداد افرادی که به دنبال بورس های تحصیلی و دریافت کمک هزینه های تحصیلی هستند افزوده می شود.این واقعیت وجود دارد که تعداد زیادی از افرادی که دارای زمینه و استعداد مناسب برای ادامه تحصیل هستند به دلیل عدم توانایی در پوشش هزینه های تحصیلی خود از ادامه تحصیل منصرف می شوند و ادامه تحصیل آنها در هر مقطع تنها مشروط به دریافت بورسیه تحصیل و کمک هزینه های تحصیلی میباشد.

مهاجرت به اروپا,اقامت اروپا,تحصیل در اروپا

بسیاری از این دانشجویان با توجه به شرایط خاصی که دارند می توانند علاوه بر کمک هزینه برای شهریه دانشگاه و مخارج تحصیل, برای هزینه های روزانه خود مانند : مسکن,حمل و نقل, خوراک و پوشاک کمک هزینه ای دریافت کنند.البته دانشگاه‌ها معمولا فرصت‌های مالی و کمک هزینه محدودی دارند که آن ها را با اولویت بخشی‌های خاصی، دراختیار مخاطبان مستعد، قرار می‌دهند. بنابراین شما نمی‌توانید تنها به امکانات مالی و محدود دانشگاه مورد نظر برای اعطای بورس تحصیلی، بسنده کنید. بسنده کردن به این موضوع، سبب خواهد شد تا برخی از فرصت‌های تحصیلی شما در رشته‌ها و گرایش‌های مورد نظر در کشور و دانشگاه مقصد، ازدست برود. بسیارند دانشجویانی که به دلیل نبود کمک هزینه مالی درترم یا سال تحصیلی خاص، نمی‌توانند پذیرش تحصیلی دریافت کنند یا حتی ادامه تحصیل آن‌ها با مشکل رو به رو می‌شود.برنامه اراسموس موندوس با هدف بهبود کیفیت آموزش عالی در اروپا و تحکیم درک متقابل فرهنگی ایجاد شده است این برنامه جابه جایی افراد و همکاری میان مؤسسات اروپایی و غیر اروپایی را تشویق و حمایت می‌کند. هدف آن ارتقاء فضای آموزشی اتحادیه اروپا در مقیاس جهانی، شرکت در توسعه پایدار آموزش عالی کشورهای ثالث و ارائه چشم انداز شغلی مطلوب تر به دانشجویان است. دانشجویان ایرانی ظرف چند سال اخیر، موفق شدند تا از این برنامه تحصیلی استفاده کنند.عبارت "Erasmus Mundus " از اراسموس که برگرفته از زندگی دانشمند قرن 15 است و مدارج علمی خود را در مدارس کشورهای مختلف کسب کرد و موندوس که بیانگر جهانی بودن این پروژه علمی است، شکل گرفت. تاریخچه این برنامه، به سال 1987 بر می‌گردد. زمانی که اتحادیه اروپا برنامه‌ای را تدوین کرد که در آن می‌بایستی دانشگاه‌های اروپایی با اعطای بورس‌های تحصیلی، نیروی انسانی جوان از کشورهای غیر اروپایی جذب کنند. دانشگاه‌های اروپایی همواره نگاه خاصی به تنوع فرهنگی و ملیتی در محیط آموزشی خود دارند و به همین دلیل، بعضاً بورسیه‌های تحصیلی گسترده و گوناگونی را به کشورهای مختلف جهان، ازجمله کشورهای آسیایی و کشورهای فقیر آفریقایی اعطا می‌کنند.در مجموع برنامه ERASMUS توانست ۲۱۹۹ دانشجو برنامه Socrates ۱٫۴ میلیون دانشجو را رهسپار اروپا کرد که این در نوع خود موفقیت بزرگ برای این قاره محسوب می‌شد. هم اکنون بورس‌های تحصیلی این برنامه‌ها از معتبرترین بورس‌های تحصیلی در جهان محسوب شده و به دلیل توجه خاص کشورهای اروپا به این برنامه‌ها، فارغ التحصیلان این برنامه‌ها از فرصت‌های شغلی خوبی در اروپا و حتی کشورهای آمریکا و کانادا برخوردارند.

مهاجرت به اروپا,اقامت اروپا,تحصیل در اروپا

امروزه کشور های پیشرفته در سراسر دنیا با وجود پیشرفت های صنعتی و علمی با یک معضل اساسی و تاثیر گذار روبرو هستند.مشکل اساسی این کشور ها با توجه به این که همه امکانات لازم را دارند,تامین نیروی انسانی و نیروی متخصص است.یکی از هدف های این بورسیه ها و فرصت های تحصیلی نیز جذب نیروی انسانی متخصص و نخبه از کشور های مختلف دنیا می باشد.امروزه اروپا در صنعت نانو نیز با این معضل روبرو می باشد.صنعت نانو در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد.زیرا نانو تکنولوژی در دنیای امروز به عنوان یک علم نوین و مهم شناخته می شود.قاره اروپا هم در برنامه های خود به دنبال جذب نیروی متخصص در زمینه نانو می باشد تا بتواند کمبود های خود را در این زمینه جبران کند.این موضوع تامین نیرو برای اروپا اهمیت خاصی دارد زیرا این قاره, طبق پیش بینی های انجام شده, در سال 2016 مشکلات زیادی برای تامین نیروی متخصص نانو خواهد داشت.از این رو برنامه‌ای به عنوان Erasmus Mundus در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد که تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت. بودجه این برنامه ۲۳۰ میلیون یورو[بوده که توسط کمیسیون اروپا تأمین شد.میزبان این برنامه کشورهای آلمان، بلژیک، هلند و سوئد هستند و دانشجویان ملزم به گذراندن دوره‌های تحصیلی خود در دو کشور از این چهار کشور هستند. به این شکل که دوره تحصیلی (که در این برنامه ۲ سال است) به دو بخش یک ساله تقسیم شده و دانشجویان ملزم به گذراندن سال اول در یک کشور (در یک گرایش خاص) وسال دوم در کشور دیگر (در گرایشی دیگر) هستند. دانشجویان در انتخاب گرایش وکشور مقصد مختار بوده و بر حسب علاقه این انتخاب صورت می‌گیرد، به این ترتیب، فرصتی برای آشنایی آن‌ها با سبک‌های زندگی، فرهنگ‌ها و زبان‌های اروپایی ارائه شود. به هر دانشجو کمک بلاعوض ۲۱ هزار تا ۴۲ هزار یورو براساس مدت آموزش اختصاص می‌یابد.

در پروژه EMA Erasmus Mundus students and Alumni Association یک هزار دانشگاه در 170 رشته با 12 هزار دانشجو از 140 کشور مختلف فعالیت می‌کنند و در این پروژه تنها یکی از دانشگاه‌ها وظیفه اعطای مدرک به دانشجو را دارد. علاوه بر این، 85 درصد دوره‌های علمی این پروژه به زبان انگلیسی است و در پروژه اراسموس برنامه ای جامع تدوین شده که دانشجویان از تمام کشورهای جهان بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند. دانشجویان دانشگاه آزاد در چند سال اخیر، بیش از 500 فرصت بورسیه اراسموس دریافت گردند.اطلاعات تکمیلی درباره آخرین فرصت‌های بورسیه اراسموس موندس و هم چنین میزان کمک هزینه قابل پرداخت به دانشجویان مستعد را در پرتال بورسیه تحصیلی اروپا مشاهده کنید. کلیه علاقمندان به تحصیل در اروپا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا، اگر شرایط مورد نیاز برای اپلای جهت بورسیه ارساموس را دارند، می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. برنامه‌های اراسموس در قالب Erasmus Mundus Masters Courses (EMMC) - Erasmus Mundus Joint Doctorates (EMJD) Programmes ارائه می‌شود که جزییات تکمیلی آن، در پرتال معرفی شده در دسترس هست. به علاقمندان توصیه می‌کنیم، پیش از بررسی این برنامه، از بخش Program Guide پرتال بازدید کرده و اطلاعات عمومی را مشاهده کنند.در ادامه توجه شما را به ویدئویی فارسی در ارتباط با بورسیه تحصیلی Erasmus Mundes جلب مب کنبم.